به گزارش مشرق، با توجه به افزایش قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸ تعداد زیادی از رانندگان که مخارج زندگی خود را از طریق رانندگی کسب میکنند به فکر دوگانه سوز کردن خودرو خود افتادند. در این میان عدهای CNG را به عنوان سوخت دوم خود برگزیدند و عدهای نیز LPG را انتخاب کردند. اکنون تعداد خودروهای LPG سوز به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه میرسد. در این میان کسانی که سوخت دوم شأن CNG است بدون دغدغه و به صورت رسمی از جایگاههای مجاز، سوخت گیری می کنند و مشکلی در تأمین سوخت خود ندارد، اما گروه دیگر که از LPG به عنوان سوخت دوم استفاده می کنند در استاندارد سازی تبدیل خودرو، تأمین سوخت و … با مشکلات فراوانی رو به رو هستند.
بیشتر بخوانید:
کم یاب بودن LPG، نبود جایگاه رسمی و مجاز سوخت گیری، نبود جایگاه های فنی و استاندارد تبدیل خودرو به دوگانه LPG سوز و در نهایت آتش سوزی کپسول ها و مخازن غیر استاندارد خودروها، از جمله این مشکلات است.
اما راه حل چیست؟
رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اگر جایگاههای رسمی برای سوختگیری خودروهای LPG سوز در نظر گرفته شود، در وهله نخست دیگر سوختگیری غیر استاندارد و خطرات ناشی از آن اتفاق نخواهد افتاد و از سویی دیگر صاحبین این خودروها دغدغه تأمین این سوخت را ندارند.
وی با اشاره به اینکه مقدار تولید LPG در کشور، مازاد بر مقدار مصرف و صادرات آن است، ادامه داد: بنابر این ایجاد جایگاه سوختگیری گازمایع مشکلی در تأمین این سوخت ایجاد نخواهد کرد. تحریمها نیز صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه محدودیت صادرات باعث شده تا از مقدار ۱۷ میلیون تن تولید LPG در کشور ۱۰ میلیون تن آن در فلرها بسوزد. بنابر این خودروها محل مصرف مناسبی برای این سوخت هستند.
رحیمی با بیان اینکه برای استفاده از LPG به عنوان سوخت خودرو (اتوگاز)، میتوان این طرح به گونهای اجرایی شود که باعث جلوگیری از گسترش استفاده از CNG در کشور نشود، اظهار داشت: بنابراین هدف این طرح جایگزینی LPG با بخشی از مصرف بنزین است نه با CNG.
چه نرخی مناسب است؟
به گفته این کارشناس حوزه گاز لازم است قیمت LPG به گونهای اصلاح شود که از میانگین قیمت بنزین سهمیه و آزاد کمتر و از قیمت CNG بیشتر باشد. (با توجه به قیمت میانگین فعلی بنزین که لیتری ۱۹۰۰ و کیلیویی ۲,۲۰۰ تومان است، قیمت ۱۵۰۰ تومانی LPG منطقی به نظر میرسد). با این کار تنها کسانی خودروهای خود را LPG سوز خواهند کرد که به هر دلیلی حاضر به CNG سوز کردن آن نیستند.
رحیمی اظهار داشت: برای آسانی در اجرای طرح میتوان آن را در شهرهای دارای پالایشگاه و شهرهای جنوبی کشور اجرا نمود. همچنین این طرح برای شهرهایی همچون چابهار که از جایگاه CNG برخوردار نیستند بسیار مناسب به نظر میرسد.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ دارای پالایشگاه که اتوبوسها باعث آلودگی هوای آن میشوند، LPG را به عنوان جایگزین دیزل در نظر گرفت. به عنوان مثال یکی از بهترین راه های کاهش اثر اتوبوسهای دیزلی بر آلودگی هوای تهران، LPG سوز کردن آنها است.
بر اساس گفتههای این کارشناس گازی با توجه به این نکته که پیمایش با هر مخزن LPG بیشتر از سایر سوختها است، بنابر این با ایجاد تعداد جایگاه بسیار کمتر نیز میتوان این سوخت را در اختیار خودروهای LPG سوز قرار داد.